Monday 31 October 2016

Haiwan² Yang Comel yang hampir pupus

1)SAND CAT




Source: google 



Sand cat atau nama bahasa Melayunya Ialah Kucing pasir. Ditemukan oleh Victor Loche pada tahun 1858.Ianya merupakan satu-satunya spesies Kucing yang tinggal di padang pasir terutamanya dikawasan padang pasir di Amerika Utara,Asia barat dan Asia tengah.Sejak Tahun 2002 Spesies ini telah disenaraikan oleh IUCN (International Union for the Conversation of Nature) kerana penurunan populasinya secara mendadak.



2)SEA OTTER 




Sources: google 

Spesies ini hampir Pupus disebabkan Pemburuan secara besar-besaran semata-mata mahu mengambil bulu mereka.Popilasi haiwan ini dilautan pasifik berkurang kepada 2000 pada abad ke-20.Namun berita baiknya,dengan penguatkuasaan undang-undang populasi ini meningkat kepada 100,000 ekor kepada 150,000 ekor.


3)FENNEC FOX 




Sources: google 



Fennec Fox yang mendiami kawan Afrika utara dan Timur tengah ini masih belum dianggap sebagai Haiwan yang terancam tetapi Habitnya menerima Ancaman dari segi pembangunan dan perlancongan.Telinganya yang unik dan besar membantunya untuk memburu diwaktu malam dengan untuk mendengar pergerakan mangsa dibawah tanah dan untuk menyejukkan badan dari haba padang pasir.



4)PIKA 
(bukan pikachu ye 😂) 




Sources: google 



Pika yang merupakan mamalia kecil berasal daripada keluarga arnab ini mempunyai telinga yang besar dan tidak mempunyai ekor.Menurut WWF (World Wildlife Foundation) Haiwan ini terancam kerana ianya terdedah kepada pemanasan global disebabkan Pika tinggal dihabitat yang sejuk dan tanah yanh lembab di kawasan tanah tinggi. 

Apabila Pemanasan Global semakin meningkat,Habitat Haiwan ini semakin pupus dan membawa kepupusan kepada Haiwan berspesies Pokemon ini. 


5)MANDARIN DUCK 





Sources: google 


Mandarin Duck yang mendiami Kawasan Asia Timur ini sama seperti burung merak dimana yang jantan mempunyai warna yang pelbagai dan bercorak manakala yang betina hanya bercorak plain.Walaupun aktiviti pembangunan telah mengurangkan Spesies ini namun Spesies ini masih dijumpai di Asia Timur .
Itik ini adalah salah satu jenis itik yang tidak diburu untuk makan kerana dagingnya yang tidak sedap. 


6)BELUGA WHALE




Sources: google 

Ikan paus atau dugong?.Jawapannya ialah Ikan paus.Ikan paus beluga ini terkenal dengan benjolan dikepalanya dan bewarna putih ini dikabarkan oleh Amerika Bahawa Spesies ini mengalami ancaman dihabitatnya di Alaska.Dianggarkan Hanya tinggal 100,000 ekor Spesies ini dihabitat yang liar bagi salah satu spesies paus yang terkecil ini. 


7)BLACK FOOTED FERRET 






Sources: google 


Berasal daripada keluarga musan,Black footed ferret ini dianggap terancam oleh IUCN.Malahan binatang ini pernah diisytiharkan pupus pada tahn 1979 sebelum dua tahun kemudian dijumpai sebilangan kecil di Wyoming,Amerika.Usaha pemulihan yang giat dijalankan membuahkan hasil dengan lebih kurang 1000 ekor berjaya dibiakkan.



8)GIANT PANDA 


       

Source: Google 



Spesies ini rasanya memang semua orang sudah tahu ianya diancam kepupusan.Ianya dipercayai hanta tinggal kira-kira 3000 Di habitat liar.Walaupun pelbagai usaha untuk membiakkan usaha ini dijalan namun Pembiakan ini tidak dapat berjalan dengan lancar kerana Panda terdedah kepada ancaman pemburuan haram.



9)THE PALLAS CAT 





Sources: google 


Spesies kucing liar ini sedang diancam kepupusan.Ianya nampak sahaja Besar tetapi sebenarnya tubuhnya sangatlah kecil.Hanya Bulu yang tebal membuatkan ia nampak besar dan gebu. 


10.THE CARACAL CAT 









Sources: google


Spesies ini juga diancam kepupusan.Telinganya juga sangat unik.
Spesies ini juga sangat handal memburu.Dia mampu membunuh 12 ekor merpati dalam satu masa! Tetapi dia juga kurang bersosial. 







No comments:

Post a Comment